Roman Mulču jsem koupil někdy v létě v roce 2000. Původní majitel mi tvrdil, že je úplně v poho, že jezdila do posledního na stavbě když předělával domek. Vzhledem k tomu, kde to bylo a pak později zjištěný stav motoru, tak zcela určitě kecal. Ta kára, když se zahřál motor neujela ani 100 metrů a motor chcípnul. I nastartovat jsme ho museli tak, že se do válce vlila velká štamprle oleje – na utěsnění. Tlaky byly horší než na Š100 po 200000 km bez GO. Nicméně po příjezdu domů následovala demontáž motoru s převodovkou a GO motoru. Čili motor má výbrus válců, nové písty a vybroušenou kliku a samozřejmě nová ložiska. No a ještě nové trysky a místo dynama jsem použil alternátor. Pomocí dodělaného držáku je na skoro původním místě co bylo dynamo. Po složení motoru následovala zkouška. Jenže ta nedopadla úplně tak, jak jsem si představoval, no prostě velké zklamání. Motor sice naskočil, ale nešel. Vypadalo to, že se jenom(?) zavzdušňuje. Zklamaný z prvotního nezdaru jsem motor uložil do kouta dílny s tím, že ne hned, ale určitě se k tomu vrátím, vyměním pod. čerpadlo, hadice a pojedem. Jenže to trvalo víc jak čtyři roky. Až teprve na začátku roku 2005 jsem si řekl, že ten motor MUSÍ(!) jet. Koupil jsem podávací čerpadlo – pasuje ze Zetorů, vyměnil hadičky, odvzdušnil, nabil akumulátor - apropo ten původní, Banner 80Ah mi umřel - a světe div se, motor naskočil téměř napoprvé, ale ještě pořád nešel tak jak měl. Ale ŠEL!!!, a to bylo hlavní. Po několika neprospaných nocích a vzhledem k tomu, že motor jsem rozebíral a skládal bez skoro žádné dokumentace - měl jsem jenom pár stránek okopírovaných z Údržovací příručky - jsem došel k závěru, že jediné, kde jsem se mohl splést, byly přívody od vstř. čerpadla k tryskám. Ty jsem prohodil a motor jede do dnes jak blesk. Teď už stačilo rozebrat zbytek mulči a chopit se stavby traktoru – mulču jsem kupoval už s tímto záměrem. Takže traktor je skoro původní mulča bez dalších převodovek, nic. Vzhledem k tomu, že byl požadavek na rozchod traktoru 120 cm (řádky na brambory atd. se dělají 60), jsem musel zadní nápravu rozšířit a to tak, že mezi disky a bubny jsem vložil rozšiřující cca 70 mm vložky. Každá váží cca 25 kg, takže jsou užitečné i jako závaží. Přední náprava je taky nová, kýve se na půlce karbanu z nějaké lokomotivy z pohonu dynama, či co. Většina rámu stovky účko je zase z mulči, takže ta posloužila opravdu hodně materiálem a co použít nešlo, šlo do šrotu a penízky na další stavbu. Zadní kola 16‘‘ ze Žuka, pneu 6,5x16 šíp, přední samozřejmě z mulči. Oproti fotografiím je už namontován kryt řemene a taky jsou nové výfuky. Našel jsem doma po dědovi (to byl velký konstruktér domácích traktorů) z RS-a, těm jsem dodělal jen koncovky. Schází ještě dodělat hydraulika, rozváděč je už na traktoru, pístnice a čerpadlo v garáži. Doufám, že ji nebudu dodělávat dalších pět let. Původní korbu jsem musel prodat - byla pro mě úzká, ale potřebnou z pětadvacítky jsem prostě do slova a do písmene našel, asi čekala na mně. No a tak na podzim roku 2005 jsem už s novým traktorem s plnou parádou odvážel různé zbytky, co mi ze stavby traktoru zbyly a nešly nijak použít, do kovošrotu. Co by se stalo s původním vozem, kdybych na něj nevzal flexu? Patrně by shnil někde v kopřivách, nevím, za původního majitele mluvit nemohu, ale podle toho, odkud jsme ho vytáhli, tak soudím. Přiznávám, že ke stavbě RD, kterou jsem letos vyřízením stav. povolení zahájil, by se mi mulča hodila určitě víc, i když traktor využiji také. Já jsem o tom, co je mulča za vůz, nic nevěděl, ale teď, když to vím a znám stránky klubu, tak trochu se stydím. Každopádně ke všemu co z ní zbylo se chovám s velikou úctou. Pár náhradních dilů mám ještě doma (vstř. čerpadlo, odstř. č. oleje, štěrb. č. oleje, atd.), kterých se rozhodně vzdát nehodlám - co kdyby byla další mulča? A ta - potom, co už vím o mulčách - by na traktor určitě nešla. A taky si myslím, že podvozek na kterém jezdí, který z ní zbyl, je dostatečně důstojný, dost jsem se tomu věnoval a stydět se za něj nemusím. Motor má po GO - teda co bylo v mých silách a z mulči zůstalo v traktoru dostatek dílů i přes velkou přestavbu. No, tolik krátká historie, o kterou jsem se chtěl s vámi podělit. Událo se toho mnohem víc, a kdo to čte a je v obraze, neboť se mnou pro mulču jel nebo pomáhal při prvním startování motoru nebo pomáhal shánět díly atd. nebo poskytl svůj traktůrek jako hrubý náčrt pro můj, ví o čem mluvím - že, Stando, Radku, Ládíku a ještě jeden Standa? Taky bych vám chtěl tímto ještě jednou poděkovat. Potřeboval jsem na stavbu odvézt cca 13 m3 řeziva, které jsem měl uskladněné u baráku. Jenže jak to udělat když délky hranolů byly i 7,5 a 8 m? Výměna spojky Už delší dobu jsem pozoroval, že se něco děje. Při sešlápnutí spojky šly totiž otáčky motoru rapidně dolů a to tak, že po chvíli se sešlápnutou spojkou a bez přidání plynu, motor chcípnul. Napadaly mně hrozné věci, dokonce nějaká závada v motoru – nepřípustné axiální tření apod. No prostě i ty nejčernější myšlenky. Ale pořád jsem se utěšoval jednou věcí: Myslím, že tady jsem objevil informaci o spojkovém ložisku a to v tom smyslu, že starší stroje jej měly třecí, které měly trochu těžší chod, a dokonce při startu se nedoporučovalo mít sešlápnutou spojku. Zaboha jsem si nemohl vzpomenout jaké tam mám já – prostě jsem si myslel, že je to můj případ. Problém se stupňoval až do situace kdy před rozjezdem a tedy před sešlápnutím spojky jsem musel trochu přidat plyn, aby to na volnoběh nechcíplo. Při posledním startu to konečně vyvrcholilo – už jsem nezařadil, tj. spojka nevypla. Okamžitě mi došlo, že se rozpadlo spojkové ložisko, nebo něco kolem něj. Tudíž závadu v motoru jsem mohl vyloučit. Jenže okamžitě mi taky došlo, že pokud je ložisko pryč tak pravděpodobně to odnesl i přitlačák. Samozřejmě následovala demontáž převodovky. Po demontáži se mé obavy potvrdily. Z přiložených fotografií (DV0000 – DV0004, DV0007) je vše patrné. Šmelcnuté ložisko a z misky na přitlačáku nezbylo skoro nic. Z toho jak je to celé zkonstruované vyplynulo, že i celý přitlačák je v této podobě nepoužitelný. Následovalo obvolávání známých, jestli někdo náhodou nemá přitlačák třeba z Wartburga, samozřejmě nikdo neměl. Jsem si jist, že kdybych sháněl třeba brzdové obložení, tak mi, s tím že brzdy nemají, nabídnou spojku. Jenže já musím jezdit, stavba nepočká. Nenapadlo mně nic lepšího než z prasklého přitlačáku (DV0005 a DV0006), který jsem měl doma, nějak opatrně dostat tu misku a zase zpátky ji namontovat na původní. Jak se mi to povedlo, ukazují fotografie DV0012 a DV0013. Není to sice stoprocentní, ale nic jsem do toho neinvestoval a taky jsem to klidně mohl vyhodit. Pak přišla na řadu arva, voda, stlačený vzduch. Složit spojku, převodovku hodit zpátky na motor a ……. traktor jezdí vesele dál. Co bylo příčinou: Ze začátku když jsem traktor poskládal a jezdil, jsem měl slabou pružinu, tu co vrací spojku, co zatlačuje spojkový válec. A tak se spojkové ložisko „neodlepilo“ od přitlačáku úplně a pořád se točilo. Později jsem sice doplnil ještě jednu, silnější, ale to byl asi začátek jeho konce. Jistě zavinil jsem si to sám, ale znáte to: „Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne“. Komentář k fotografiím: DV00000 pohled do převodovky těsně po demontáži DV00001 šmelcnutý lágr DV00002 tohle zbylo z misky co je – má být na přitlačáku, odkud se tam vzala ta matka, opravdu netuším DV00003 přitlačák s torzem misky DV00004 ještě jednou DV00005 jiný přitlačák, taky na nic - viditelná prasklina DV00006 o této misce je řeč DV00007 ještě jednou žalostný pohled na ložisko DV00008 tohle mi zbylo po opravě DV00009 detail zbytku misky DV00010 zase ložisko DV00011 DV00012 a „nový“ přitlačák DV00013 pořád to mohlo dopadnout hůř DV00016 nové ložisko DV00017 ještě jednou z druhé strany DV00018 lamela DV00019 ještě mám jednu rezervní |