Martin K

martinkrikava(@)seznam.cz
Břeclav (Lednice)


     Jako myslivec mám potřebu neustále něco převážet (posedy, krmení pro zvěř, ulovenou zvěř) a po několikaletém používání osobáku, který neustálými jízdami s vozíkem po polních cestách a necestách dost trpěl, jsem se rozhodl, že takhle to dál nejde. Nejdříve jsem sháněl nějaký starší teréňák, avšak žádný neměl požadované užitné vlastnosti, až jsem se dostal k myšlence pořídit Multicar. Sháněl jsem M25, ale cena, pojistka a další věci mě odrazovaly. Nakonec jsem zabrousil na tyto stránky a bylo rozhodnuto. Pořídím M22, třístranný sklápěč s uzávěrkou, v co nejlepším originálním stavu. Procházel jsem inzeráty, obvolával, objížděl nabízené kousky, ale většina z nich byly buď předělávané valníky na sklápění rukou, s nepůvodním motorem, s pokrouceným rámem, totálně zkorodované nebo s jinými problémy.

     Když už jsem si myslel, že pořádná Mulča se snad ani sehnat nedá, tak jsem objevil inzerát pána ze Slovenska, který nabízel Mulču takřka dle mích představ. Okamžitě jsem mu volal a domluvili jsme se, že se na ni hned zítra dojedu podívat. Po zběžné prohlídce u prodávajícího mě bylo jasné, že tenhle kus je zdaleka nejlepší z těch, které jsem viděl a plácli jsme si. Cena 500€. Stroj byl parkovaný v suché stodole, takže s minimem koroze, rám byl rovný, téměř všechny díly jsou originální a v dobrém stavu, motor i po dvouleté odstávce naskočil po pár otočeních a bylo vidět, že toho nemá mnoho najeto. Na mulče byly šípová kola R14, 180 Ah Varta baterka, kterou používám dodnes. S tím že byly nefunkční brzdy, část elektroinstalace plus nějaké drobnosti jsem počítal. O víkendu jsem domluvil auto a podvalník a jelo se. Vše proběhlo v pořádku, a tak ještě ten den stála Mulča doma na dvoře.


     Začal jsem vyřizovat doklady, opravovat vše tak, aby bylo vše, jak má být. Postupně jsem: • vyměnil olej v motoru, převodovce i v zadní nápravě a filtru • vyčistil odstředivku a štěrbiňák • vyměnil a promazal všechny mazničky • svařil prasklé litinové kolen sání • znovu zapojil celou elektroinstalaci (2 dny práce) • opravil dynamo a dobíjení • opravil brzdy (odmaštění, nové gumičky a prachovky) • seřídil ruční brzdu • dodělal kontrolku uzávěrky • sehnal nové lanko tachometru • a spoustu dalších drobností, na které si už snad ani nevzpomenu Mulča skvěle jezdila, jen mi neustále brzdilo víc jedno přední kolo a naopak jedno zadní se neustále zaolejovávalo. Když jsem chtěl vyměnit gufero v zadním náboji, zjistil jsem, že tisícihran poloosy je mírné překroucený a já ji prostě nedostanu ven.

     Řekl jsem si, že když už je mulča v tak perfektním stavu, tak ani tohle mě nezastaví a že seženu jinou zadní nápravu a Mulču kompletně zrenovuju. Opět nastalo schánění po inzerátech, tentokrát zadní nápravy. Nakonec jsem objevil člověka, který prodával rám z dempra s nápravami, vanou, pístem, brzdovým a spojkovým válcem, řízením, dveřmi a dalšími drobnostmi a s tím jsme si plácli. Zadní nápravu jsem rozdělal, přetěsnil, nastříkal. Promazal péra a rozchodil uzávěrku. A když už jsem měl sundanou nápravu, provedl jsem komplet generálku a nástřik zadní části multikáry. Nyní už mě čeká jen zrenovovat motor a kabinu. Podařilo se mi sehnat originální topení do multikáry. Teď si jen najít čas kdy ho tam namontovat…



Březen 2012

Origo topení jsem už namontoval, ale jsem z něj docela zklamaný. Pokud mulča nemá nic naloženo, tak to spíš netopí, než topí. Nakonec jsem to vyšperkoval ještě nezávislým topením z Trabanta. Přes zimu jsem na mulče vyvařil, obrousil a natřel korbu a bočnice, Vyměnil jsem zadní brzdová prasátka, do nádrže zabudoval palivoměr, předělal jsem zadní závěs a přidal tažné na vozík za auto. Na levý bok jsem si ještě svařil držáky na dva 5l kanistry.

palivoměr ukazatel paliva Origo topení mulča Nezávislé benzinové topení z trabanta dva 5l kanystříky na straně předělané tažné Nové prasátka a jedem..



Rok 2012 - 2013


     Během roku 2012 jsem se vrhnul na renovaci přední části Multikáry. Postupně jsem rozebral kapotu, motor, převodovku a přední nápravu. Rám po obroušení dostal nový nástřik, v přední nápravě byly vyměněny všechny čepy a ložiska. Při skládání nápravy dohromady jsem konečně odhalil proč jedno přední kolo brzdí víc než druhé. Předchopzi majitel mulči namontoval oba brzdové štíty levé. Tím pádem fungovala jedna brzda jako náběžná a druhá jako úběžná. Převodka řízení byla v pořádku, jen jsem na ní seřídil vůli. Všechny klouby řízení však byly na výměnu.

     Převodovka po rozebrání dostala nový nástřik, vyměnil jsem všechna ložiska- ozubení bylo téměř jako nové, dopiloval jsem kulisu řazení a vše složil. Funguje báječně. Za hydraulické čerpadlo jsem doplnil hydraulický zpětný ventil tak, aby se při zvedlé korbě nevracel olej přes čerpadlo a korba držela i ve zvednuté poloze. Renovace motoru byla asi nejnáročnější a nejdražší část renovace. Motor měl převrtané uchycení setrvačníku na klice a to dost nešetrným způsobem, takže jsem po rozborce motoru sehnal novou kliku, setrvačník, hlavní ložiska kliky a vše odvezl do Moravského Krumlova na přebroušení, včetně válců a ojnic. Trvalo to sice neskutečně dlouho, ale povedlo se. Při skládání motoru jsem vyměnil i všechna ložiska, nechal seřídit čerpadlo a nové vstřikovače. Jedna hlava má prasklinu v místě vstřikovací komůrky, ale zatím tudy tlak neuniká. Pro jistotu jsem ji dal na pravý válec, aby k ní byl lepší přístup. Dynamo jsem nechal na svém místě, ale baterii nyní dobíjí alternátor. Dynamo nestačilo pokrýt spotřebu všech spotřebičů Mulči a vleku. Povedlo se mi sehnat i nikdy nepoužitý startér. Ten původní měl již oholený pastorek

     Kapotu jsem nechal kompletně opískovat, vyvařil jsem rezavé místa a vše nastříkal. Vyměnil jsem i gumy, které drží skla v budce. Přední maska dostala paraboly s žárovkou H4. Průběh renovace najdete zde :http://martinekk85.rajce.idnes.cz/mulina/

V budoucnu mě ještě čeká namontovat přední stěrač, origo topení, skla do dveří a nějakých pár drobností.