Lukáš
cordo@seznam.cz Příbram
Zdravím všechny příznivce vozidla Multicar M22!
Po renovaci necelé desítky historických motocyklů československé výroby jsem dostal chuť zrenovovat si něco dvoustopého a lákalo mě něco nákladního. Po procházení internetu se mi líbila dvaadvacítka a začal jsem o ní přemýšlet. Po té, co jsem se známému o mém záměru svěřil, mi řekl že jedna M22 jim ve stodole už deset let leží ladem. No a vše bylo zanedlouho domluveno.
Multikáru jsem v dubnu 2007 koupil se svým dědou, jakožto nerozlučným renovátorským parťákem za 12.000.- Kč, spolu s náhradním motorem, zadní uzávěrkovou nápravou, dvěmi převodovkami a spoustou náhradních dílů. Stroj byl nefunkční a v žalostném stavu který je vidět na obrázku.
Nejvíc se mi líbila snadná renovace z hlediska prostoru, neboť nemáme velikou dílnu. Během léta jsme Multikáru kompletně rozebrali, takzvaně do šroubku. První přišel na řadu motor, který dostal nový výbrus válců a kompletní vyčištění zevnitř i zvenku. Následovalo opískování celého rámu a všech kovových dílů. Kabina, blatníky a všechny díly které se vešli do pece byly opatřeny komaxitovým nástřikem a vypečeny při 230 stupních celsia. Rám byl ihned po opískování natřen základovou barvou a následně samovypalovacím acetonovým nástřikem. Po generálce brzdového systému jsme motor usadili do rámu a začali montovat kabinu a ostatní díly. Po smontování jsme dle schématu ze stránek M22 klubu zapojili novou elektrosoustavu, neboť ta původní byla zcela nepoužitelná a zapojili zcela nové 220w dynamo. Po prvním nastartování motoru nám spadl kámen ze srdce, motor běžel jak hodinky, akorát nefungovalo dobíjení, ale to jsme časem vychytali.
Multikára je unikátní stroj, který se výborně renovoval, vše bylo celkem logicky poskládáno a díky jednoduchosti a funkčnosti jezdí tyto stroje dodnes. Konečné dílo můžete vidět na obrázcích, myslím že se to povedlo a samozřejmě že z ní máme velikou radost!
Za to že je M22 dnes v takovém stavu bych chtěl poděkovat zejména svému dědovi, díky jehož zkušenostem byla práce příjemná, dále svojí manželce za trpělivost a v neposlední řadě M22 klubu v popředí s předsedou Filipem za nezbytný a nepostradatelný zdroj informací který mi tento web poskytl.
P.S.: Renovace dvaadvacítky se mi tak zalíbila že jsem v červnu koupil sklápěčku M21 v krásném zaolejovaném a plně funkčním stavu. Průběh její renovace se budu snažit zveřejňovat zde na webu.
Lukáš Plojhar, Příbram.
|