fotky se budou po kliknutí zobrazovat jen
v jednom dalším okně
Jirka N.
wolfspitz@tiscali.cz
V roce 1993 jsem se rozhodl, že už mám dost klouzání v naších skoro horách a to pouze
20 km od Prahy. Sehnal jsem ARO 461 a překonstruoval Multicáru na 4x4 - dodnes funguje skvěle.
Přední nápravu jsem si vyráběl sám, vznikla kombinací zadní nápravy M 22 a před.
nápravy ARO. Uložení listových per jsem nechal původní,
jen se zvýšila osa spodní dosedací plochy, protože původní osa má klenutý profil
a hnaná má rovný profil. Proto je i na zadní nápravě distance mezi nápravou a list. perama.
Pak je tam kombinace listových per a vinutých pružin a hydraulických tlumičů.
Toto je pro zvýšení nosnosti a pro terénní optimalizaci. Nezatížená zadní náprava je
na pružinách a po zatížení následují listová pera - progresivní pérování. Kola jsou 15
z Volhy 21 a tim je daná světlost. Mají super únosnost a lepší trakční parametry.
Přestavba proběhla od prosince 1994 do března 1995.
Dnes je bez zvedacího ramene za kabinou.
Jinak Multoška dostala loni nový motor, (původní začal silě pouštět olej okolo trubek
zdvihátek a po opravě jsem ho transplatoval do vysokozdvihu Balkancar EV 717)
a stále se zabíhá, protože má málo motohodin. Startuje
přímo exelentně.
Za motorem je originální převodovka s hydraulikou a z ní pomocí krátké kardanky je poháněná
druhá převodovka z ARA. Ta je také čtyřstupňová s
řaditelným předním náhonem. Oproti ARU se otáčí obráceně protože z první
převodovky je levotočivý výstup. Protože se jedná o klasickou konstrukci
převodovky nebyl pozorován žádný problém se změnou otáčení za 12 let
provozu. Řadí se zvláštní pákou v kabině a předek se také zapíná zvláštní
pákou.Je uložena pružně v rámu pod sklápěckou.
Díky uzávěrce přední a zadní nápravy má užasnou trakční sílu a to také díky
třístupňové redukci. Mometálně slouží k manipulaci s elektocentrálou a ta váží
mezi 5 až 6 tunama.
Dále jsem měl druhou M 22 která měla hydraulické rameno a hydraulický naviják.
Multoška sloužila jako ,,Železný kůň " v lese který mám, ale 70 km od domu.
Převážíela se na vleku A3V za Ifou a na vlek se sama natáhla naviákem. V lese se na
ní nakládaly klády dlouhé 220 cm a težší klády si naložila ramenem. Pak příjela k Ifě
a ta si naložila svojí rukou najednou celý obsah multošky.
Jinak mám dalšího pomocníka a to je IFA W 50 LA 3SK5 LDK 1250 - super auto na balonech
a hydraulická ruka a sklápěčka.
Co je u mně nového: 4x4 jezdí skvěle, má nový altík a baterku. Dále na centrále jsem měnil při 19 Mth olej a dal jsm tam 15W40 Diesel DTT, který používám ve starších motorech. Motor v centrále byl vyroben 1990 a centrála jako celek 1992. Asi je to jeden z nejnovějších motorů M22 u nás a je zcela nový. Dále jsem rozebral a sešrotoval tu předělávku Balkancaru EV 717, kde také byl motor M22 a ten je nyní jako rezerva. Nyní mám jiný Balkancar a ten má motor Perkins s 80 Ps, takže je to celkem silák
|