HISTORIE
Do roku 1964 se v továrně Fahrzeugwerk Waltrshausen
vyráběl Multicar 21, od roku 1974 pak typ 24.
V rozmezí těchto nejméně deseti let produkovala továrna modely 22 a 22-1 (někdy uváděno M22 a M22-1), které jsou předmětem zájmu našich stránek. Dvacetdvojka se vyráběla ještě v roce 1975. Byla vyrobena v celkovém počtu 42500 kusů, z toho 58% pro export. Tento, v dnešním názvosloví samojízdný pracovní stroj, (více o úřednické terminologii v technické poradně), byl v Československu úředním jazykem definován jako motorový dopravní vozík, v německu jako malý dopravník. Na šasi se montovalo deset druhů nástaveb. |
Multikára se samozřejmě během let vyvíjela. Zřejmě nejzásadnější změna přišla s uvedením modifikace 22-1 v roce 1968. Nevím, co všechno tento zlom přinesl a tak budu popisovat mě známé změny bez ohledu na dobu uvedení. |
Inovace přinesla nahrazení bočních krycích dílů kulatýmy blatníky, přičemž zadní část rámu zůstala zkosená a tudíž i se zadním krycím plechem. Zadními blatníky jsou ve trojím provedení: ![]() ![]() ![]() První mají lem jen zahlý a jsou nižší. Druhé mají tvarovaný lem přehlý přes kulatinku, jsou vyšší. Třetí mají zvenku netvarovaný lem přehlý přes kulatinku a mají celkové hranatější obrys. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Inovace byla také u držáku kliky heveru v motorovém prostoru - jinak řešený šroub přichycení. ![]() ![]() |
![]() ![]() Velký kulatý otvor v pravé horní části je na ofuk čelního skla při instalovaném topení. Vyražený malý otvor uprostřed vlevo je určen pro spínač dmychadla ofuku. Tachometr má průměr 47 mm stejně jako u malých motocyklů. Většina jiných přístrojových ukazatelů jak německých, tak českých má průměr 60 mm. Rychloměr ze čtyřiadvacítky už má také 60 a na náhon dvadvacítek pasuje. ![]() ![]() Některé budky měly pod stropem polstrování, přichycené příchytkami přibodovanými k okrajím střechy. ![]() ![]() Některé multikáry mají za sedačkou pod držákem lékárničky ještě malý držák zřejmě na tuto krabičku se žárovkami. Zprvu nebyl nad akcelerátorem otvor pro průchod topení. ![]() ![]() Vnitřní kryt motoru lze u novějších typů odšroubovat v celé délce odpředu dozadu oproti původnímu řešení, kdy se snímal kryt pouze vpředu, ale snadněji. Tomu se přizpůsobilo i přídavné vnitřní polstrování, které je u nového typu v celku. (Nejstarší víko krytu nad motorem bylo snad ještě o trochu užší.) Řadicí páka se s novým krytem přesunula ze svislé stěny na dolní šikmou stěnu. Ještě v roce 1964 neměla budka nad dveřmi okapový žlábek. |
MOTOR Předlohou byl zřejmě patnáctikoňový motor s přímým vstřikem typ FD 21 vídeňské firmy Warchalowski, později licenčně vyráběný závodem Dieselmotorenwerk Schönebeck. Modernizovaná verze nesla označení FD 22, respektive 2 KVD 9 SVL, disponovala výkonem 16,5 ks, později 18 ks. Tyto motory jdou do M22 bez větších problémů vmontovat a jsou prý vhodnější. Mají lepší tah v dolních otáčkách, větší výkon, lépe startují a všechny gumičky i jiné díly se seženou (Tatra). (Více o těchto motorech v archivu - RS 09 nebo na http://www.frankenhain-ee.de.)Motor vyráběla továrna Motorenwerk Cunewalde. Typ 2KVD 8 SVL, kolem roku 1967 přejmenovaný na 2 VD 8/8 SVL (2 VD 8,8-1 SVL), se montoval přibližně do roku 1969. Dále se používal inovovaný, pod označením 2 VD 8,8-2 SVL. 2 = dvouválcový V = čtyřtaktní (Viertakt) D = naftový (Diesel) 8/8 = vrtání a zdvih (80 mm x 80 mm) S = stojatý (stehend) V = do V (V-förmig) L = vzduchem chlazený (Luft) -1 nebo 2 jsou vývojové modifikace Udávaný výkon: trvalý výkon I podle TGL 8346 9,56 kW/3000 n (13 k) trvalý výkon II podle TGL 8346 11,03 kW/3000 n (15 k) (Příklad, jak se dříve psaly výkony motorů: - podle SAE, čistě motor,bez dynama, spojky, serva a pod. - podle DIN, výkon celého agregátu - hodnota byla nižší, ale skutečnější. Často se psaly oba výkony. Takto jsou pravděpodobně myšleny i výkony I a II podle normy TGL.) Podle některých pramenů mají motory 2VD 8 SVL a 2VD 8,8-1 SVL výkon 13 koní a motor 2VD 8,8-2 SVL 15 koní. Převodní tabulka kW/k 2 VD 8,8-1 SVL má vstřikovací čerpadlo Orange DFPS 2 KS 3. Maximální kroutící moment 3,2 kpm/2300 n. 2 VD 8,8-2 SVL má vstřikovací čerpadlo Orange DFPS 2 KS 4. Maximální kroutící moment 3,9 kpm/2300 n Palivové podávací čerpadlo ORSTA ASV TGL 12381 ![]() Kanálek do výřivé komůrky je u novějšího typu vrtán šikmo. U mazacích trubek, které vycházejí postraně z motoru bylo vylepšeno těsnění. Nové je utahováno šroubením. Poslední modely motoru měly jiné hřídelku vstupu do motoru od táhla akcelerátoru. Hřídelka byla zaslepená a místo tisícihranu byl čtyřhran. V zaslepení byla drážka pro šroubovák, oproti původním dvěma zářezům v trubce. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() U akcelerátoru se místo původního lanovodu použilo táhla a s tím se změnilo natočení pedálu směrem dozadu (čep pedálu je více vpředu). Nalévací hrdlo oleje se změnilo poprvé od čísla 51-36/2136, (zobrazeno v katalogu 1968) a podruhé při přidání odstředivky, (zobrazeno v katalogu 1971). ![]() ![]() Víčko u uložení klikového hřídele je buď dělené nebo v celku. |
HNACÍ ÚSTROJÍ ![]() ![]() Zadní náprava prošla zásadní změnou od výrobního čísla 97 961. Starý model se pozná podle asymetrického ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Brzdový buben měl zprvu žebrování příčné. ![]() Kolo rozvodovky má větší nebo menší sražení. Ovládání hydrauliky se spojilo místo dvou páček v páčku jednu. ![]() ![]() Hydraulické čerpadlo mělo dříve oválný tvar. Disky kol se používaly dělené dvojdílné pro pneu 23x5. V prvních příručkách jsou zobrazeny vozy s disky nedělenými, zřejmě stejné jako u Barkase, na které dobře pasuje pneu 6,7-13. (Přehled používaných pneu je umístěn v poradně.) |
RÁM ![]() ![]() Výfuk ústil vlevo před zadní kolo, později rovně dozadu. Rezerva měla zprvu obvodový držák z plocháče (převzato z jednadvacítky), nověji se šroubuje za střed centrální maticí. ![]() Starý model valníku měl součástí rámu boční plechy. ![]() Většina multikár má na přední nápravě dvě trubky pro nasazení pluhu. |
![]() ![]() Blinkry byly nejdříve špičaté skleněné, později se vyráběly z plastu. Ke konci se montovaly hranatější. Elektrické obvody byly změněny několikrát. (Možno prostudovat na schematech elektroinstalace v archivu). Přibyl hlavní spínač elektrického obvodu. Od čísla podvozku 00590 z roku 1970 byl spínač dálkových světel nožní a spínací čtyřpolohová skříňka nahrazena trojpolohovou (bez zapínání dálkovek). ![]() ![]() |
|