FÓRUM




FÓRUM ONE MAN


Vysvětlení systému odpovědí na jednotlivé příspěky: Pokud někdo napíše příspěvěk, nad textem je pak vlevo jeho jméno a uprostřed "odpovědět". Když kliknete na to "odpovědět", tak potom odpovídáte na ten konkrétní příspěvek a text je zeleně.


Tímto chci apelovat na hospodáře, kteří si chtějí postavit malotraktor z multikáry 22 nebo z jejích dílů, aby tak nečinili a přenechali raději tyto díly nebo celé vozy - které nemají a nikdy nebudou mít žádnou náhradu (smí se s ní na silnici) - zájemcům veteránistům, kteří je rádi využijí v jejich původním účelu. Zároveň chci ctěné hospodáře upozornit na podstatná úskalí, která jsou s vestavbou multikárových segmentů do malotraktoru spojena.
1) poloosy s uzávěrkou diferenciálu nejsou stavěny na zátěž očekávanou při provozu malotraktoru - osy praskají, uzávěrka se lehce strhne, lámou se zuby v diferenciálu
2) diferenciál má dvojím převodem obrácený chod a proto zadní nápravu nelze bez složitých úprav použít spolu s jinou, než originální převodovkou - to samé platí samozřejmě i o převodovce versus náprava z něčeho jiného
3) přetěžováním praská klikovka a hlava

Situace je již tak vážná, že někdy lepší, když motor skončí v kovošrotu než u majitele malotraktoru, protože ten pak ještě navíc odčerpává tolik nedostatkové náhradní díly a zvyšuje cenu za ně.

Takto končí stroje u domácích výrobců malotraktorů:


Protože je v současnosti morální hodnota multikáry 22 vysoká, je rozebírání vozů a používání dílů pro stavbu traktorů a přívěsů, nebo prodávání dílů a vozů kovosběrnám nemorální.


Povídal jeden pamětník, že asi v roce 1975 jezdilo v Uničovských strojírnách 86 multikár. On dělal ve výzkumáku, kde měl za úkol efektivnost podnikové dopravy. Spočítal, že pro plynulé zásobování by stačilo multikár 12. Brzy se ukázalo, proč takový nadbytek. Obsluha multikáry byla manželka generálního, manželka náměstka, manželka mistra, kamarádíček někoho - prostě řídič vnitropodnikové multikáry byla výborná zašívárna.


Kamarád mi vyprávěl, že když jeho otec před dvaceti lety prodával dvaadvacítku, tak člověk, co si jí kupoval, s ní ze Sedlčan jel až domů na jižní Moravu po vlastní ose.


Víte, proč se do dnešních dnů dochovalo tak málo multikár? V osmdesátých letech vyšlo nařízení, že věci z majetku socialistického sektoru se musí po uplynutí odpisové doby zlikvidovat bez možnosti odprodeje občanům. V praxi to vypadalo tak, že zdravá m22 byla rozřezána autogenem a funkčí motor byl pověřeným pracovníkem demolován palicí, aby praskl válec a nikdo si motor nemohl odvézt na chalupu. Za ty zachráněné vděčíme lidem, kteří tajně, třeba za láhev rumu, nechali vůz zachránit zájemcem z podniku. Dalším problémem bylo to, že za socialismu nesměl nikdo jiný, než státní subjekt vlastnit mechanizační prostředek, proto asi k multikárám tak často nejsou doklady, protože legálně na papírech je běžný občan nesměl vlastnit.


Zjišťoval jsem v SRN, jestli je ve Waltershausenu nějaké muzeum multikár:
"Zadne museum Multicar neexistuje. Volal jsem do Waltershausenu na mestske informace, kde mne sdelili, ze zadne takove museum nemaji, pouze v tovarne maji v nejake zasedaci sini postaveno nekolik vozidel. To vsak neni cizim pristupne. Tak jsem volal do tovarny, kde mne spojili s nejakou PR pracovnici, ktera mi rekla, ze v tom sale stoji asi 3 nebo 4 nepojizdne a nefunkcni voziky. Navstevy a prohlidky tovarny nejsou obvykle a kdyz, tak jenom po domluve s prodejcem Multikar v jednotlivych oblastech."


Nepřemýšlel jste náhodou někdo (myslím, že asi ne), jaké doklady nebo školení musíte mít, pokud multikáru používáte na stavbě jako pracovní stroj - nepřevážíte ji pouze? Například strojničák, lékařskou každoroční prohlídku, proškolení o bezpečnosti, revizi stroje...


Upozorňuji na závažnou chybu ministerstva dopravy. Na ministerstvo vnitra již byla oznámena a mělo by ji řešit. Při přepisu starého technického popisu na nový v devadesátých letech pracovník evidentně udělal tuto chybu: "Na původním ZTP je napsáno správně: Technický popis je platný pro vozidla uvedená do provozu nejpozději do 31. 12. 1974." Na novém ZTP je datum opsáno špatně. Správně je den 31., ale měsíc a rok je opsán z předcházejícího řádku, kde je napsáno: "Vystavený 30. 10. 1973", tedy věta "....nejpozději do 31. 10. 1973" je chybná.


Chtěl jsem tyto stránky poskytnouti obci příznivců dvaadvacítek. Po několika týdnech práce se mi však začala vtírat nutkavá myšlénka, ne nepodobná pocitům Adsona z Melku, hrdiny románu Umberta Eca Jméno růže: "Ve skriptoriu je zima, otlačený palec mě bolí. To co jsem napsal, zanechávám nevím komu, nevím už k čemu." Moje žena si to prý myslela od začátku. Proto mi je milou vzpruhou a motivací vašich Tisíce děkovných dopisů .
Na podobě webu se nezištně podílelo mnoho dalších spolubližních.


zakladatel stránek
Filip Prášil

správce stránek (admin)
Emil Bulavčák
multicar22@centrum.cz

majitel domény a hostingu
Tomáš Kouřil